- hovoříme o obodbí 9. - 12. století
- hlavní změnou oproti předchozímu období je postupná introdukce vícehlasu
- ten vznikká zatím jen improvizací a nebývá často zapsán
- hlavními zdroji liturgické hudby jsou Winchesterský tropář a Codex Calixtinus
- většina neliturgické hudby by se dala shrnout pod pojmem písně
Nové druhy chorálu
Tropy
- hudební, textové nebo hudebně-textové vsuvky do gregoriánského chorálu
- méně častos e vyskytuje čistě hudební tropování (např. zpěvy Aleluja nebo responzoria), častěji textové tropování
- u oslavných textů byly melismatické úryvky doplněny a měli poté spíše sylabický charakter
- některé tropické prvky dokonce s původním gregoriánským stylem kontrastovali
- měli taneční melodii
- někdy se vyskytoval doprovod nástrojů
Sekvence
- zvláštní druh tropů
- je převážně sylbická
- typicky se jednotlivé motivy dvakrát za sebou opakují (struktura AA BB CC DD…)
- kromě těchto dvou forem se jejich ekvivalenty a variace dostávají i do liturgické hudby
Raný vícehlas
- první dochované zmínky o vícehlasé hudbě se vyskytují až v jedenáctém století, ovšem teoreticky existoval pravděpodobně již v 7. století a možná i dříve
- do 1. tisíciletí se v teoretických knihách dočteme o zpěvu organum
- je to zpěv v souběžných kvartách a kvintách
- spíše než k rozvoji nového stylového principu dochází k objevu několika technik tvorby vícehlasu:
- a. zpěv převážně jednohlasý - pouze malé improvizované ozdoby
- zřejmě se jednalo o sólové improvizace (heterofonie)
- b. stejnosměrný zpěv
- jednotlivé hlasy jsou odděleny v intervalech (nejen konsonantních)
- až na výjimky nebo malé ozdoby je melodie obou hlasů stejná (má stejný směr)
- c. směrově nezávislý zpěv
- jednotlivé hlasy nemají stejný směr
- typicky se pohybují proti sobě
- a. zpěv převážně jednohlasý - pouze malé improvizované ozdoby
- kromě těchto elementárních typů můžeme také začít rozlišovat:
- bordun - jeden hlas drží dlouhou dobu jeden tón, druhý hlas nebo hlasy zpívají pohyblivou melodii
- ostinato - melodie doprovázená neustálým opakováním jednoduchého melodického úryvku
- imitace, kánon
- po roce 1050 se objevují známky záměrné vícehlasé kompozice
- vícehlas je převážně syrrytmický (nota proti notě, melisma proti melismatu)
- hlasy jsou často v podobné poloze a mnohdy se kříží
- dochází často i k disonantním střetům, později se pak již na důležitých místech plánují konsonantní intervaly
- na konci 11. století se začíná objevovat předávání hlasů
- po roce 1100 se objevuje mnohem častěji bordun, který se vytváří ‘melismatizací’ jednoduší chorální melodie (jeden hlas drží původní chorální melodii, druhý hlas zpívá melisma na ní)
Teorie nového chorálu
- dochází k odklonu od melismatiky
- je to jak tropováním existujících melismat, tak vytvářením nové hudby spíše sylábického charakteru
- častěji se objevují větší skoky v melodii
- objevuje se hudba strofická (opakované části) s veršovanými texty
- tyto změny se ovšem neprojevují v liturgické hudbě tak často, avšak pokládají základy dalším stylům
- Guidon z Arezza (990-1050) - zavedení notové osnovy
- po jejím zavedení dochází i k přesnějšímu určení délky not