Hodnota a tvary not, notová osnova

  • tóny se zapisují notami
  • délku tónu označuje tvar noty
  • barvu tónu určuje obsazení
  • k označení dalších vlastností se používá speciální označení
  • máme tyto základní délky not:
    Základní délky not
    Základní délky not
    • nejbližší menší nota má poloviční délku a vice versa
      • vzácně se vyskytuje nota dvoucelá:
        Nota dvoucelá
        Nota dvoucelá

Části noty

  • hlavička
    • může být vyplněná nebo nevyplněná
      • nevyplněná je jen u celé a půlové noty
  • nožka
    • podle toho jestli míří nahoru nebo nolu se zapisuje napravo nebo nalevo od hlavičky
  • praporec
    • míří vždy na pravé straně
    • může být jednoduchý, dvojitý, trojitý, čtyřnásobný
  • následuje-li za sebou několik not osminových nebo kratších, spojují se trámcem, který je podle praporců jednoduchý, dvojitý, trojitý a čtyřnásobný
Trámce not
Trámce not
  • noty se zapisují do notové osnovy, která má pět linek a čtyři mezery
Notová osnova
Notová osnova
  • nad a pod osnovou můžeme přidávat pomocné linky
  • linky a mezery číslujeme zdola nahorů, pomocné linky nad osnovou číslujeme stejně jako zbytek osnovy a pomocné linky pod osnovou zezhora dolů
Číslování linek v notové osnově
Číslování linek v notové osnově
  • noty se zapisují na linky i do mezer
  • nožky not se zapisují nahoru od třetí linky notové osnovy
  • trámce not se zapisují šikmo podle výšky not a můžou spojovat různé délky not
  • v zápisu vícehlasné hudby může několik not mít společnou nožku
    • někdy je možné zdůraznit samostatnost hlasů tím, že jeden hlas se píše s nožkou nahoru a druhý s nožkou dolů
      • pokud oba hlasy dorazí ke stejné notě, obě nožky stále mohou mířít jiným směrem a zároveň mohou tyto noty různě dlouhé
    • souzvuky sousedních tónů se píší se společnou nožkou a hlavičky míří každá jiným směrem

Jména not, klíče

  • jména not v osnově určuje znaménko zvané klíč
  • zapisuje se na začátek osnovy na každém řádku nebo když se přechází mezi klíči
  • užíváme čtyř klíčů
    Značky klíčů
    Značky klíčů
    • G klíč (houslový klíč) - určuje postavení noty g1 na druhé lince
    • F klíč (basový klíč) - určuje postavení noty f na čtvrté lince
    • C klíč (altový klíč) - určuje postavení noty c1 na třetí lince
    • C klíč (tenorový klíč) - určuje postavení noty c1 na čtvrté lince
      Umístění základní tónové řady v tónové soustavě
      Umístění základní tónové řady v tónové soustavě
  • nejvíce se používají klíče houslový a basový
    • zakončení houslového klíče je na druhé lince, kde se nachází i nota g1, proto G klíč
    • hlavička basového klíče leží na čtvrté lince, kde se nachází i nota f, proto F klíč
  • v altovém klíčí se zapisují noty ve střední poloze zejména pro violu
  • v tenorovém klíčí se píše hlavně pro violoncello, fagot a pozoun
  • existují i další klíče F a C, které udávají postavení not f a c1 na jiných linkách, jinak mají stejné tvary (nejčastější je sopránový klíč)

Pomlky

  • pomlky značí místa ve skladbě, ve kterých nástroj mlčí
  • mají stejné hodnoty jako noty
    Značky pomlk
    Značky pomlk
    • celá pomlka je silná vodorovná čárka, která visí na čtvrté lince
    • půlová pomlka má stejný tvar jako celá pomlka, ale leží na třetí lince
    • osminové a další pomlky mají stejný tvar a počet háčků udává počet praporců
    • čtvrťová pomlka má specifický tvar
  • celá pomlka značí pomlku na celý takt, proto se jí také říká celotaktová
  • ve vícehlasém zápisu se podle potřeby píší pod i nad osnovu
    • k půlové a celé pomlce se pak přidává linka, k celé nad a půlové pod pomlku
  • vícetaktové pomlky se dříve označovali různými tvary, v současné době se přistupuje spíše k delším vodorovný či šikmým čarám s čáslem, které udáva počet taktů, kdy nástroj mlčí
Vícetaktová pomlka
Vícetaktová pomlka
  • krátká pomlka (umístěná vetšinou na konci fráze) značená krátkou šikmou čarou se nazývá césura slouží například u vokálních skladeb k nadechnutí
Značka césury
Značka césury
  • nad celotaktovou pomlku se někdy píše G.P., generální pauza
    • taková pomlka nemá určenou délku a její délku tak určuje hráč, sbormistr nebo dirigent
Značka generální pauzy
Značka generální pauzy
  • pokud je v orchestrální skaldbě část, ve které některý z nástrojů vůbec nehraje, píše se do jeho partu slovo tacet, z lat. mlčí

Posuvky

  • jednoduché zvýšení se značí křížkem ($\sharp$), dvojité zvýšení potom dvojkřížkem ($x$ nebo $\sharp\sharp$) před notou
  • jednoduché snížení značí  nebo béčko ($\flat$), dvojité snížení pak dvojbéčkem nebo dvojité bé ($\flat\flat$) před notou
  • posuvky ruší odrážka ($\natural$), dvojité posuvky pak ruší dovjitá odrážka ($\natural\natural$) před notou
    • pokud po dvojitém zvýšení následuje nota s jednoduchým zvýšením, zapíšeme před notu buď křížek nebo odrážku a křížek ($\natural\sharp$)
  • pokud po dvojitém snížení následuje nota s jednoduchým zvýšením, zapíšeme před notu buď béčko nebo odrážku a béčko ($\natural\flat$)

Dělení a prodlužování not a pomlk

Dělení not na nepravidelné rytmické skupiny

  • noty lze kromě základní způsoby dělení na poloviny dělit i na třetiny, pětiny a další
  • toho docílíme pomocí nepravidelných rytmických skupin - duol, triol, kvartol, kvintol, sextol, septol,…
  • vypisují se notami odpovídající délky a nad ně se zapíše podle dělení číslo a případně se skupina uzavře do svorek

Zápis triol
Zápis triol
- noty stejné délky jde případně dále dělit nebo spojovat
Jiný zápis triol
Jiný zápis triol
- lze přídávat i pomlky
Pomlky v nepravidelných skupin
Pomlky v nepravidelných skupin
- méně často se vyskytují i nepravidelné rytmické skupiny v nepravidelných rytmických skupinách
Nepravidelné skupiny v nepravidelných skupinách
Nepravidelné skupiny v nepravidelných skupinách

Prodloužování not

Pomocí ligatury

  • noty lze prodloužit jejich spojení pomocí obloučku (méně často teček) - ligaturou
  • ligatura spojuje noty stejné výšky, na délce už nezáleží
  • může spojovat noty i přes takty
  • ligaturou pomlky většinou nespojujeme
Zápis ligatury
Zápis ligatury

Pomocí tečky

  • tečka vpravo u noty znázorňuje prodloužení o její polovinu (např.: nota půlová s tečkou trva 3 doby)
  • tečka nemusí být jen jedna, každá další znázorňuje prodloužení o polovinu poloviny a polovinu poloviny poloviny,… (tedy o 1/4, 1/8,…)
  • tečka může prodlužovat i pomlky
Prodloužení not pomocí tečky
Prodloužení not pomocí tečky

Pomocí koruny

  • pokud chceme notu prodloužit, ale nechceme aby zabírala v taktu více místa, můžeme použít korunu, nebo-li fermatu 
    • značí se malím obloučkem, ve kterém je tečka
  • fermata neprodlužuje notu o nějakou konkrétní dobu a je na cítění hráče, jak dlouhou notu udělá
    • obvykle se uvádí, že koruna prodlužuje notu na dvojnásobek původní délky
  • skladatel může upřesnit prodloužení přídáním slov jako brevis (krátká) nebo longa (dlouhá)
  • fermata se píše i nad pomlky nebo nad a pod taktové čáry, což značí libovolně dlouhou pomlku
Prodloužení noty pomocí koruny
Prodloužení noty pomocí koruny