• hudba éry greogiránského chorálu je nejvíce ovliněna legalizací křesťanství (AD 313) v Evropě a postupným prosazováním moci papeže
  • křesťanská církev měla více či méně jednotnou liturgii a doprovod ke mši
  • zpěv při mši svaté na západě se ujednotil, na východě se v něm nacházeli lokální variace
  • centrem hudební vzdělanosti se staly kláštery
  • všechen liturgický zpěv dostal název podle papeže Řehoře Velikého, gregoriánský chorál
    • Řehoř nechal shromáždit všechny skladby, které mohl, do tzv. Řehořova antifonáře
    • vytvořil normy liturgického zpěvu
    • dodržování těchto norem sledovala tzv. Schola cantorum
  • nejdůležitějším křesťanským obřadem je mše
    • doplňkem mše je officium - cyklus osmi menších obřadů:
      • matutinum, laudy, prima, tercie, sexta, nona, nešpory, kompletář
    • každý takový obřad měl svůj program textů a zpěvů, které byly zčásti něproměnné (ordinarium) a zčásti se měnili podle období církevního roku (proprium)
    • kromě mše a officia se zpěv uplatňoval i v dalších obřadech, např. v procesí

Druhy chorálu

Lekce a orace

  • přednes bohoslužebných čtení na základě jednoduchách melodických modelů
  • prostá recitace na jedno tónu s ustálenými melodickými obraty na důrau interpunkci

Psalmodie

  • žalmy zpívané na nápěvy žalmových tónů
  • nevelký počet melodických vzorců s variacemi pro začátek, střed a konec verše
  • takto se zpívaly žalmy při officiu buď střídáním dvou sborů nebo sóla a sboru
  • responzorium - krátký refrén

Antifona

  • rozšíření psalmodie
  • krátké zpěvy na závěr žalmů

Hymnus

  • oslavný latinský strofický text
  • sborový zpěv

Sekvence

  • otextování ozdobné koloratury
  • byli později z chorálu vyloučeny
  • ponechali se pouze čtyři:
    • Victime paschali laudes
    • Veni Sancte Spiritus
    • Lauda Sion Salvatorem
    • Dies Irae

Zpěvy propria

  • krátké hudebně bohatší antifony nebo responzoria, po kterých následoval žalm
    • zpěv žalmu byl ale omezen nebo někdy i vypuštěn
  • Introitus - vstupní zpěv mše, melodicky mírně zdobená antifona rámující žalmový verš
  • Graduale - koloraturní responzorium doprovázející zkomponovanou melodii žalmu
  • Aleluja - dříve sólová koloratura na totéž slovo, později radostné sborové responzorium na motivy původní melodie
    • ve vážných obdobích nahrazovalo aleluja melodicky bohaté tractus, zpívané verše žalmů
  • Offertorium - anitfona k přinášené obětních darů
  • Communio - zpěv na závěr mše, podobný introitu, melodicky zdobenější

Zpěvy ordinaria

  • nejsou hudebně složité jako zpěvy propria, ale později v 15. století se začali zhudebňovat
  • Kyrie - krátká prosba, nejdříve zpívána sylabicky, později se složitějšími melodiemi
  • Gloria - delší oslavný text ve stylu žalmu, prokompovaný nápěv nebo nepravidelné opakování jednoduchých motivů
  • Credo- vyznání víry, podobný zpěvu Gloria
  • Sanctus - krátký oslavný text zpívaný před přeměňováním, typycky trojí opakování jednoho motivu
  • Benedictus - zakončení Sancta
  • Agnus - krátká prosba před communiem, podobná Kyrie v trojdílnosti
  • Ite, missa est - zpěv na závěr mše, na motivy Kyrie

Praxe chorálu

  • o praxi chorálu nemáme jasné zdroje
  • chorál předváděl buď sólista, sbor, lidé při obřadu nebo celebrant
  • mohl se zpívat buď responzoriálně (střídání sóla a sboru) nebo antifonicky (střídáním dvou sborů)
  • mohla se pravděpodobně vyskytovat i improvizace

Teorie gregoriánského chorálu

  • jedná se o jednohlasou hudbu osvobozenou od pravidelnéh rytmu
  • žádný hudební doprovod se nepříjimá, jedná se čistě jen o melodii
  • můžeme rozlišit dva styly psaní melodie:
    • sylabický
      • na jedu slabiku připadá jedna nota (accentus)
    • melismatický
      • na jednu slabiku připadá více not (concentus)
    • oba styly se často kombinují
  • melodie má obloukový charakter a často stoupá po sekundách nahoru
    • jen vzácněji se objevují skoky o tercii či kvintu
  • na závěr fráze se melodie vrací k původnímu tónu
  • melismatika chorálu je jiná než ornamenty pozdější hudby
    • narozdíl od melodických ozdob, které lze vynechat, melsimatické tóny v gregoriánském chorálu mají všechny stejnou váhu
  • zápis melodie v neumech (linky nad slabikami naznačující melodii)
    • virga - tón relativně vyšší
    • punctum - tón relativně nižší
    • clivis - spojení klesajících tónů ligaturou
    • podatus spojení stoupajících tńů ligaturou
  • zapisuje se v tónové výšce mužského hlasu ($A - g^{1}$)
  • využívá jen diatonickou řadu (bílé klávesy)
    • jejím uspořádáním vytváří čtyři mody (stupnice)
      • autentické
        • dórský - $d - d^1$
        • frygický - $e - e^1$
        • lydický - $f-f^1$
        • myxolydický $g-g^1$
      • plagální - odvozené od autentických modů
        • hypodórský - $A - a$
        • hypofrygický - $H - h$
        • hypolydický - $C - c$
        • hypomyxolydický $D - d$

Forma gregoriánského chorálu

  • melodie se většinou neopakuje (říkáme, že je prokomponovaná)
  • zavádá se stále nové a nové motivy a k opakování dochází jen zřídka
    • vyjímkou mohou být responzotiální zpěvy, které se podobají rondu
  • je psán na biblické texty a želmy bez strofické struktury
  • neobsahuje náznak symetrie a proto působí monotonicky

Kompoziční technika

  • melodie jsou založeny na nevelkém počtu melodických modelů
  • nápěvy se většinou používaly dost podobné s malými variacemi
  • typická byla centonizace
    • je to slepování různých melodických úseků
    • vzniká tak nápěv složený z kousků jiných nápěvů
  • dále se používalo (ale ne příliš) otextování již existujících melodií
  • chorál nemá žádný vztah k textu, pouze k jeho formě (interpunkci, důrazům)
  • o dynamice, rytmu a tempu se moc neví (neumatická notace rytmus a tempo nezaznamenává)
  • chorál se podobně jako další druhy křesťanského umění té doby nezajímá o přesné zobrazení reality, ale o oslavu idealistického světa