Absolutní a relativní výška tónu

  • každý tón má svoji výšku, která je dána počtem kmitů určitého tělesa za nějakou dobu (kmitočtem)
    • fyzikální veličina kmitočet, nebo také frekvence
      • je definována jako počet kmitů za 1 sekundu a má jednotku hertz (Hz)
  • výška tónu s přesně daným kmitočtem se nazývá absolutní výška
  • zahrajeme-li na nějaký hudební nástroj nějakou melodii a poté tu stejnou v nižší či vyšší poloze, bude ným taková melodie znít téměř stejně
    • to je kvůli tomu, že při snižování nebo zvyšování nějaké melodie neměníme vzdálenosti mezi jednotlivými tóny
  • výška tónu, která je dána závislostí na tónech okolo se nazývá relativní výška
  • relativní sluch je vlastnost všech lidí a umožňuje nám rozeznávat vzdálenosti mezi jednotlivými tóny
  • absolutní sluch (perfect pitch) je vlastnost mnohem vzácnější a umožňuje rozeznávat přesné výšky tónů
  • hudba je založená na relativních výškách tónů, ale využívá samozřejmě jejich absolutní výšku

Komorní $a$, soustavy ladění

  • notopis uvádí výšky relativní
  • hudební nástroje mohou být naladěny o něco níž nebo víš, přitom na ně lze hrát stejně dobře jako na nástroje naladěné podle nějakého standardního systému
  • jednotlivý hudební nástroj může být naladěn výše či níže, avšak skupina nástrojů nebo celý orchestr potřebuje standardní systém
    • podle mezinárodní dohody z roku 1953 se má ladění provádět podle tónu a1 o výšce 440 Hz, který se nazývá komorní a
    • dříve mělo komorní a výšku nižší, 435 Hz
  • ke stanovení výšek ostatních tónů se používá soustav ladění
    • nejběžnější je soustava rovnoměrného temperovaného ladění - 12-TET, která rozděluje oktávu na 12 stejně od sebe vzdálených tónů
    • ve východní, orientální hudbě se užívá i jiných soustav ladění, například 24-TET, pythagorejské ladění, dydimické ladění, etc.
Výšky rovnoměrného temperovaného ladění
Výšky rovnoměrného temperovaného ladění