- hudba je v tomto období mnohem diferenciovanější (primárně pode lokality)
- zatím co ve Francii se gotika projevuje již ve druhé polovině 12. století, po Evropě se rozšířila až o století později, někdě dokonce až ve druhé polovině 14. století
- duchovní hudba je stále centrem nových progresivních úvah o nové hudbě, signifikatně se ovšem projevuje i hudba světská
- od spíše jednohlasé kompozice minulého období se přesouváme k primárně vícehlasé kompozici
Světská hudba gotiky
- díky zavedení feudálního aristokratického systému ve většině velkých říší Evropy se k aristokratickému životnímu stylu dostali i rytíři
- vzniká tzv. rytiřská kultura (ze které stále vychází zásady současné etikety)
- pro rytíře vyšších stavů se píší hrdinské eposy, které byli později zpívané (jednohlasně)
- na jihu Franci tvoří hudbu trubadůři, na severu pak truvéři
Nové druhy hudby
Píseň
- do gotického období se strofické písně psali pomocí jednoduchého vzorce, zatímco gotická píseň postupuje podle různých složitějších forem
- formy písně:
- barová forma (nejrozšířenější) - forma $AAB$
- dvojí opakování první části a dopěv
- ballada
- tři strofy a refrén
- melodická výstavba podle formy $AABC^r$
- virlai - forma $A^rBBAA^r$
- rondeau - forma $A^rB^rAA^rABA^rB^r$
- Leich
- nepropracovanější forma
- průběžně prokomponovaný jednohlas
- opakovaní jednotlivých nápěvů je nepravidelné a komplexnější
- barová forma (nejrozšířenější) - forma $AAB$
Kantiléna
- zhudebnění poezie
- hlavní melodii má vrchní hlas, zbylé hlasy jsou pohyblivější než u moteta
- rytmus je přsně daný pro vrchní hlas, zbylé jsou méně pravidelné a někdy dokonce improvizované
- vrchní hlas je vždy zpívaný a je doprovázen jedním až třemi nástroji
- méně často se vyskytují dueta, zcela vyjímečně i terceta
- mají stejné formy jako písně*
- madrigal
- zpěv pro vysoká mužská terceta, užití barové formy
- caccia
- dueto vyšších mužských hlasů
- užití kánonu
- dueto vyšších mužských hlasů
- ballata
Instrumentální hudba
- instrumentální hudba doprovázela tanec nebo hrála v pozadí zvláštních událostí
- byla převážně improvizovaná
- někdy doprovázela zpěv, ovšem neobsahovala příliš komplexní melodie (převážně doprovod bordunem (jednohlasým i vícehlasým) nebo ostinatem)
- někdy hráli soubory instrumentální hudbu zcela náhodně a tak vytvářeli disonantní souzvuky typické zejména pro hudbu novějších dob
Duchovní hudba gotiky
- rozeznáváme tři druhy vícehlasu:
- Organum
- vyšší vedoucí hlas (převzatý z chorálu) - vox prinicpalis - je doprovázen druhým hlasem - vox organalis
- někdy se objevuje i třetí a čtvrtý hlas
- rozeznáváme tři typy organa:
- organum přísné - vox organalis postupuje rytmicky nesamostatně v čistých kvartách, kvintách nebo oktávách
- organum laterální - využívá pohybu z unisona do naznačených intervalů
- organum volné - kombinace obou
- Discantus
- později v podstatě nahrazuje organum
- cantus firmus, tedy nápěv z původního chorálu v nižších výškách je doprovázen vyššími doplňkovými hlasy
- z počátku platí princip punctum contra punctum, od kterého se později opuští
- Gymel
- známe jej převážně z Anglie a severských zemí
- organum postupující v terciích
- Organum
Ars antiqua
- dvěma hlavními skladateli této epochy jsou mistr Leoninus a mistr Perotinus za Notre-Damskou školu a Franko Kolínský, Petrus de Cruce, Johaness de Garlandia za Kolínskou školu
- vícehlas vzniká postupným přidáváním hlasu (cantus firmus- první hlas, duplum - druhý hlas, triplus - třetí hlas, quadruplum - čtvrtý hlas)
- jednotlivé hlasy jsou podřazeny modální rytmice
- rozeznáváme 6 základní modů:
- trocheus - nota půlová a čtvrťová
- jambus - nota čtvrťová a půlová
- daktylus - nota tříčtvrťová, čtvrťová a půlová
- anapaest - nota čtvrťová, půlová a tříčtvrťová
- spondeus - tři tříčtvrťové noty
- tribachys - tři čtvrťové noty
- rozeznáváme 6 základní modů:
- vícehlas v podstatě lineárním kontrapunktem (první zmíňka pochází z traktátu Optima introductio in contrapunctum)
- v chrámech se zavádějí varhany
Ars nova
- názor ve společnosti se pomalu blíží k renesanci
- ve výtvarném umění vznikají neslavnější díla (Michelangello, Rafael de Santi)
Francie
Philippe de Vitry
- 1291 - 1361
- zavádí pojem ars nova - nové umění
- skládá především moteta
- používá novější melodii (byl ovlivněn světskou hudbou)
Guillaume de Machaut
- 1300 - 1377
- básník a skladatel
- působil na dvoře Jana Lucemburského, pobíval mj. i v Praze a poté se usídlil v Remeši
- ze světské tvorby zavádí novou techniku vícehlasu, tedy že vyšší hlasy jsou doprovázeny instrumentálně
- nejčastěji tvoří baladu, měně často rondeau a virlai
- je autorem prvního prokomponovaného mešního ordinaria
- je čtyřhlasé a využívá starších stupnic
Anglie
John Dunstable
- psal hymny, antifony, mše i chansony
- využíval techniky faux-bourdonu (doprovod hlavního hlasu svrchními terciemi a sextami)
- neznámější je od něj chanson O rosa bella
Itálie
- zpěvná melodika
- rytmus není závislý na starořeckých metrech*
- rozeznáváme tři generace skladatelů
- Giovani da Cascia a Jacopo da Bologna
- Francesco Landino
- slepý varhaník
- hrál na několik nástrojů a byl také filozof a astrolog
- Paolo da Firenze, Andre da Firenze a Zacharias
Nové druhy hudby
Organum
- prímárně koloraturní zpěv
- z již existujících chorálů se vybrali části, které nebyli nějak zvláště melodicky komplexní (většinou sylabické části), noty se protáhli a nad ně se přikomponovalo květnaté melisma vyššího hlasu
- těmto částem chorálu se pak říká organální
- v částech chorálu, které již byli nějakým způsobem melismaticky zapsané se zpěv ozdoboval jen minimálně
- těmto částem pak říkáme diskantové
- později se původní chorální melodie také upravuje a přikomponované hlasy mají daný modální rytmus
- o to se staral hlavně mistr Leoninus
- ještě později v této epoše se berou melodie starším organ a přidávají se složitější a složitější melodie a rytmus (těmto novým kompozicím se říká klauzule)
- to praktikoval hlavně mistr Perotinus
- typické pro pozdější organa je zavedení tříhlasu nebo dokonce čtyřhlasu
Konduktus
- jedná se v podstatě o opak organa
- skladba je melodicky i rytmicky mnohem jednodušší a cílem je aby posluchač porozuměl textu
- hlasy jsou skládány syrrytmicky
- nezakládá se ovšem na melodii odněkud převzaté, jedná se tedy o naprosto originální kompozice
- později v notredamské epoše ale vychází z módy
Moteto
- jedná se o chorální melodii (která je tentokrát často hrána na hudební nástroj) a druhou otextovanou melodií
- často se přidává i třetí hlas s další jinou melodii a jiným textem
- jednotlivé texty mezi sebou souvisí pouze v námětu
- jsou často v jiných modech dokonce v jiných jazycích
- hlasy se často setkávají v drsných intervalech (mnohdy zní moteto téměř orientálně)
- původně vznikali otextováním klauzulí
- k motetu se později přidávala i druhá část (melodicky stejná s relativně kratšími délkami not)
Gotická notace
- zavádí se mensurální notace (vychází z chorální notace), autorem je Frank Kolínský
- nejdelší noty je maxima, nejkratší je semibrevis, později se přidávali i kratší noty
- v jednom taktu jsou tři doby (perfektní rytmus), vyjadřující svatou trojici (ostatní dělení jsou označována za imperfektní)